Friday, February 5, 2010

mønster: varm-og-god-votter

Selv om det er artig å gi bort gaver, så er det fint av og til å kunne gi en gave som kan glede mange. Å dele mønster er noe som flere kan ha glede av, selv om mine mønster ofte ikke er av de mest "proffe". Jeg skriver mønster som jeg hekler, det blir bare sånn cirka, men nå har jeg ihvertfall klart å ta meg tid til å skrive ned hva jeg gjorde (jeg er ikke verdens mest tålmodige sjel må vite!).

Scroll down for the english translation!

VARM-OG-GOD-VOTTER
Garn: Pt3 fra Ptdesign
Heklenål: 7 mm
Størrelse: ca 2-3 år
Mønsteret er til personlig bruk, ikke for å bruke til salg.

Legg opp 23 luftmasker (lm), fest til en ring med 1 kjedemaske (km). Etter dette hekles det rundt og rundt, det betyr at du ikke trenger å feste med km på hver omgang, men du fortsetter bare med fastmasker (fm) rundt og rundt. Dette gir en litt kant øverst på votten, men det retter seg med tovinga.

Fortsett med fastmasker rundt og rundt i 5 runder (ca 3,5-4 cm), fell 2 masker (slik feller jeg) jevnt fordelt på neste runde (nå har du 21 m). Fortsett å hekle rundt og rundt til arbeidet måler 8 cm.
Sett av 4 m til tommel (hekle 4 lm over arbeidet og fest med fm i den 5. masken)
Hekle videre rundt og rundt til arbeidet måler 15 cm. Begynn å felle.
Fell hver 3. maske i en runde (2 fm, fell 1 osv)
Hekle 1 runde uten felling
Fell hver 2. maske (1 fm, fell 1) til det gjenstår 5 masker.
Sy sammen hullet
Tommel: Hekle fastmasker i maskene som er satt av til tommel. Jeg heklet også 1 maske i sidene på tommelen for å unngå at det blir et stort hull der, i alt 10 masker til tommel.
Hekle rundt og rundt, etter noen runder felles 1 m (9 masker igjen).
Hekle til tommelen måler 4 cm.
Fell annenhver maske til 4 masker gjenstår, sy igjen.
Lag en til vott på samme måte!

Da skulle vottene se ut sånn cirka som disse:

Before felting
Disse vottene fikk jeg greit på mine (litt små) hender. Nå skal vottenene på svømmetur i vaskemaskinen. Jeg brukte Milo, og vasket dem på 40 grader på program for syntetisk vask. Hvis du kjenner hvordan maskinen din tover vil jeg si at disse vottene skal ha ei lett toving. Hvis du ikke kjenner til hvordan maskinen din tover, vær forsiktig! Begynn heller på lav temperatur og skånsomt program enn å ende opp med eggvarmere med tomler på!
Nå er det tid for dekorasjon (og det har jeg ikke rukket å gjøre med disse blå vottene). Sy gjerne i et fint bånd til å knyte vottene fast med. Vottene er laget slik at de går litt lengre opp på armen, så de er lett å få til å sitte inni dressen eller jakken. Jeg vil jo si at det er pynten som gir det lille ekstra, så bruk fantasien!

Mittens for toddler
Værsågod!  Lykke til! Og god helg Ü  Håper å få se vottene hvis det er noen som lager dem, link gjerne tilbake til mønsteret, da blir jeg glad.

Crocheted and felted toddler mittens
Yarn: Pt3 from PTdesign (50g = 83m)
If you choose a different yarn, make sure it is 100% new wool that will felt!
Hook size: 7mm
Size: 2-3 years old
The pattern is for personal use only!

Ch 23, join with slipstitch in first st.
Ch 1, continue with sc in each stitch.
Do not join rounds, just continue crocheting round and round in sc. When work measures approx. 3,5-4 cm (5 rounds), dec 2 stitches evenly on next round (this is how I do a decrease).
Continu crocheting round and round until the mitten measures 8 cm.
Ch 4, skip the next 4 st, join with sc in 5. stitch (this makes the hole for the thumb).
Continue crocheting in rounds without joining until the mitten measures 15 cm, now start to dec.
Decrease every 3. st on the next round.
One round without dec.
Dec every 2. stitch until you have 5 st left. Sew the hole together.

Thumb:
Crochet sc in the hole you made for the thumb (8 st). I also crocheted 1 sc in each side to avoid getting a small hole on eaach side of the thumb (10 stitches all in all).
Sc round and round without joining, and after 2-3 rounds make 1 dec (9 stitches left).
Continue with sc round and round until the thumb measures 4 cm.
Dec every 2. st until you have 4 st left, sew the hole.

Make one more mitten!
I could actually fit these mittens before felting (but I have a small hand!).

For felting I used a wool detergent (like woolite) and a gentle cycle (40 degrees celcius), but this really depends on your washing machine. If you are not sure how your washing machine will felt the yarn you have chosen, please be careful the first time you felt them. You can always try once more! And you don't want to end up (like I did once) with egg warmers with thumbs on them... Good luck!

Copyright: Guro @ milchschaumdesign.blogspot.com

23 comments:

  1. Kjempefine:) Liker heklede votter, så mye enklere enn å strikke de;)

    Tusen takk for oppskrift, må prøves med en gang:)

    Ha en fin fin helg!

    Margrete

    ReplyDelete
  2. Ihhhhh hvor herligt med opskrift på dine smukke luffer!!! Tusind tak :)))

    ReplyDelete
  3. Takk! Jeg synes også det er mye lettere å hekle votter enn å strikke, og disse tar virkelig kort tid, en kveld og hips-vips-nye-votter!

    ReplyDelete
  4. Ihhh tak for mønsteret - er også bedre til at hækle end at strikke, så det vil jeg forsøge mig med :) De er jo vildt søde...

    ReplyDelete
  5. Nydelige votter i nydelige farger! Takk for at du er så snill og deler mønsteret! Ønsker deg ei god helg! : )

    - Hilde

    ReplyDelete
  6. Å ja, så herlig!! Disse skal lages en dag =) Såå fine!! Good Helg!! Klem M

    ReplyDelete
  7. Hallo! Dei vottane var flotte!! Liker godt fargevalet :)
    Takk for råd om å gå ned, det skal eg prøva. Bør eg skifta til eit tjukkare garn tru? Huff, sorry at eg masar men eg er heilt hekta på disse lappane. Litt kjekt at dei blir så dei skal slik at det blir noko fint til slutt :)

    Ønsker deg og dine ei god helg!
    Klem frå Kamille

    ReplyDelete
  8. Tusen takk for kjempefint mønster :)

    finnes ikke noe mere magisk enn tova-prosjekter!

    God helg :)

    ReplyDelete
  9. Kjempeflotte votter og Tusen Takk for at du deler mønster med oss som ikkje kan lage mønster sjølv!! Trur nok eg må prøve desse , god helg til deg:))

    ReplyDelete
  10. Herlige votter! Takk for at du deler oppskrift!

    ReplyDelete
  11. Takk for mønster Guromor! Må testes ut... Må bare finne heklenålene mine.. de er sporløst forsvunnet.. Sist sett for et par mnd siden.. Kan ikke skylde på noen andre en meg selv - og overfylt hobbyrom!

    ReplyDelete
  12. Utrolig søte votter - de fikk jeg lyst til å hekle! Og så kjekt at du har forklart hvordan du har laget de. Spesielt fine de du har laget bånd til:-)

    ReplyDelete
  13. For en flott blogg du har! Så på et eldre innlegg at du har noen merkelapper du syr på ting du lager - hvor har du fått tak i disse? (Hvis du vil røpe hemmeligheten, da :-))

    Ha en fin dag!

    Catrine

    ReplyDelete
  14. For en herlig blogg du har!! Oppdaget deg akkuart nå og skal sporenstreks legge deg på rollen min så jeg finner tilbake:) Ha en deilig mandag!

    ReplyDelete
  15. Hurraaa så glad jeg ble for at jeg kom innom her :) tusen takk for nydelig votteoppskrift.. De skal hekles snarest :) God mandag:)

    ReplyDelete
  16. Innom bloggen din for første gang:D Og for en herlig blogg:) Kjempe masse fine hekleideer!!

    Nydelig heklede votter, de må jeg prøve ut:D Helt i hekleland for tiden;)

    Silje

    ReplyDelete
  17. Jeg har forelsket meg helt i disse vottene, så nå er jeg nødt til å lære meg å hekle... :) I følge min mor og mange med henne så skal det visst være såååå enkelt, så da er det jo bare å hoppe i det...

    Takk for inspirasjonen og oppskrift på disse nydelige vottene! Jeg er innom bloggen din daglig for å se etter nye innlegg!

    Dorthea! :)

    ReplyDelete
  18. Hej.

    Tak for kommentaren til mine brocher. Det var godt du lagde en besked, så jeg kunne finde frem til din blog og ikke mindst din opskrift på hæklede luffer. Den tror jeg, jeg vil prøve.

    Ha' en dejlig aften :)
    Kh. Lonni

    ReplyDelete
  19. Vottene er så fine - det er veldig hyggelig at du deler oppskriften med oss :-)

    ReplyDelete
  20. Flott oppskrift, jeg har brukt den og linket til deg i bloggen min. http://villevesten.blogspot.no/2013/11/uglelue-og-votter.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så hyggelig! Tusen takk for at du tar deg tiden til å si ifra, må rett inn på bloggen din for å se Ü

      Delete
  21. This is a great inspiring article.I am pretty much pleased with your good work.You put really very helpful information... Luer

    ReplyDelete
  22. Strikket disse vottene for noen år siden og elsket de! Nå skal jeg forsøke å tilpasse oppskriften til en 6 åring 😊

    ReplyDelete

Hei! Takk for at du tar deg tid til å kommentere Ü Det blir jeg så glad for!