Friday, June 21, 2013

favoritt foto-app?

 
 


Det tok lang tid før jeg fulgte etter og kjøpte meg en smartphone, men da jeg kjøpte en iPhone i høst ble jeg SÅ begeistret for mulighetene man har. Jeg liker å "redigere" bilder. Det vil si, jeg har aldri eid Photoshop, men jeg har alltid vært på utkikk etter gode redigeringsprogrammer som kan gi endel av de samme mulighetene. Jeg har brukt Photoscape og Gimp, som jeg har brukt til å lage egne julekort, og redigere bilder til bloggen. Jeg har også brukt PicMonkey, som et hurtig online alternativ. Men etter jeg fikk telefonen har jeg gått litt berserk i fotoapp'er.... Det er jo så enkelt! Jeg må innrømme at jeg alltid har vært fascinert av de gamle analoge "leketøykameraene", og alle de artige effektene man kan få. Og jeg kunne fortsatt tenke meg å prøve slike kameraer (jeg har mer enn èn gang funnet meg selv med et søtt Diana kamera på Urban Outfitters, eller siklende over et nymotens polaroidkamera...). Og jeg vet det vel ikke er helt stuerent i de rette kretser å ty til "jukse-effekter" i fotoapp'er. Men jeg er overlykkelig over mulighetene!! Instagram er selvsagt en favoritt. Når det er sagt hadde jeg nok likt fotoeffektene bedre hvis man fritt kunne sette sammen effekt og ramme. Når det er sagt, så forstår jeg jo at hele poenget er at det skal være enkelt og raskt å legge på effekt og dele. Jeg har prøvd flere app'er, og alle har jo ting jeg liker. Camera+ har fått lov til å bli på telefonen for å kunne ta bedre bilder enn med kameraet til telefonen. I det siste har jeg også prøvd ut Instatext, som i tillegg til fine effekter og rammer, lar deg sette tekst på bildene i fine fonter. Jeg er fornøyd med den, men synes den har fusket endel. Sikkert bare litt smårusk som forsvinner etterhvert som det kommer oppdateringer. Også, til min nye dille: PhotoToaster. SÅ mange effekter, full frihet til å selv endre rammer o.l. og enkel å bruke. Det er denne app'en jeg har brukt til bildene over. Jeg kan sitte i evigheter og "nerde" med bilder Ü
Har du en favoritt-fotoapp? Eller online fotoredigering? Eller gratisprogram? Fortell gjerne!

PS. Jeg åpner Instagram-kontoen min over sommeren, da blir jeg mer deltakende der også. Foreløpig har jeg nesten utelukkende bilder av mine barn der, og det deler jeg kun med familie og venner. Men planen er å lage fotobok av bildene fra Danmark-tiden, slette dem fra kontoen, også åpne den!

1 comment:

  1. VSCO Cam er fin til å redigere bilder med - der er det mange verktøy à la Photoshop.
    Autostitch er også en favoritt, den lager flotte panorama enkelt og kjapt.

    ReplyDelete

Hei! Takk for at du tar deg tid til å kommentere Ü Det blir jeg så glad for!